• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

Overhalla montessoriskole

  • Hjem
  • Pedagogikken
    • Maria Montessori
    • Mennesket i utvikling
    • Frihet og ansvar
    • Forpliktelser for Montessoriskolen
    • Foresattes rolle i Montessoriskolen
    • Vil du lære mer?
  • Om skolen
    • Skoleregler
    • Praktisk informasjon
    • Dagsrytme skole
    • Priser skole
    • Besøk skolen
    • Skolemat/ måltider
    • Skolerute
    • Skolefritidsordning/leksehjelp
    • Skoleskyss
    • Samarbeid om elevens beste
  • Kontakt skolen
    • Ansatte
    • Foreldrekontakter FAU
    • Styret
    • Ledige stillinger
  • Elevplass
    • Inntak skolen
    • Inntaksregler
    • Søknadsskjema elevplass
    • Allerede elev
  • Skjema/Lenker
    • Permisjonssøknad
    • Påmelding GRATIS SFO 1.-3.trinn
    • Søknad Skolefritidsordning (4.-5.trinn)
    • Påmelding leksehjelp
  • Om Samvirket
    • Andelseiere i Overhalla Montessoriskole SA
    • Vedtekter

Foresattes rolle i Montessoriskolen

Som foreldre/ foresatte til ett eller flere barn i et montessorimiljø står man i et spesielt forhold til skolen. Ved å velge en alternativ pedagogikk har man gjort et bevisst valg for sitt barns opplæring.

Montessoripedagogikken er en internasjonal og utprøvet pedagogisk metode, og er dermed regnet som en anerkjent pedagogisk retning av utdanningsdirektoratet. Men enhver skole er under påvirkning av mange ulike faktorer: Skolens “alder”, pedagogenes erfaring, årets gruppe, antall elever i gruppen som har gått i montessoribarnehage, økonomiske betingelser og foreldrenes/ foresattes støtte til skolens pedagogiske arbeid.

Det er svært viktig for skolen å ha en åpen og tett dialog med foreldrene/ foresatte. Skolen må derfor legge til rette for mange ulike møteplasser. Både skolen og foreldrene/ foresatte har forpliktelser og forventninger i forhold til hverandre og det samarbeidet som begge parter ønsker.

Ansatte gjennomgår materiell
Foreldrene/ foresatte har også plikter, og skolen kan forvente at foreldrene:
  • engasjerer seg i barnas læring gjennom å oppmuntre og hjelpe til
  • holder skolen informert om hendelser som kan påvirke barnas hverdag
  • arbeider for et godt sosialt miljø fritt for mobbing
  • kommer til foreldremøter, konferansetimer og andre begivenheter
  • leser den skriftlige informasjonen som blir sendt ut av skolen
  • orienterer seg om de generelle trekkene ved montessoripedagogikken
  • henvender seg til skolen hvis det er noe de lurer på eller er uenig i.

 

Foreldre/ foresatte er svært viktige for elevenes læring i skolen. Elever som får hjelp og støtte i hjemmet har større muligheter for å lykkes i skolen. Foreldre som har høye forventninger til barnas innsats og har en positiv holdning til skolen gir barna bedre sjanser til å lykkes.

Montessorimiljøet på skolen er utviklet for å være en hjelp til livets utfoldelse. Det består av “nøkler” som barna trenger for å forstå hvordan verden fungerer. Livet utenfor skolen er ikke like systematisk. Meningen er at barna bringer sine inntrykk og erfaringer til skolen, får hjelp av miljøet og læreren til å forstå og få orden på det de vet fra før og får ny informasjon, slik at de kan gå ut i samfunnet med økt forståelse og bedre tilpasningsevne.

Foreldrene/ foresatte skal ikke gjenta skolens faglige arbeid, men de bør utfylle det. Det finnes mange opplevelser og aktiviteter ute i samfunnet som barn vil få glede og læring av.

Nysgjerrighet og kreativitet hos barn er ikke noe som avsluttes når skoledagen er over. Dessuten er det mange ferdigheter som må jobbes jevnlig med, som for eksempel regning, skriving, lesing og språk.

Å lese høyt for barnet, og legge til rette for at barnet selv leser hjemme, er et av de viktigste bidragene som kan ytes av hjemmet. Foreldre/ foresatte som stimulerer barna til leseglede og som selv leser bøker, har ofte barn som gjør det godt på skolen. Det finnes også mange anledninger i dagliglivet som utfordrer barna til å bruke aritmetikken på det praktiske plan. Handle-lister, klokkelesing, matlaging, håndverk osv. er områder der aritmetikken blir synliggjort.

Skolemiljøet skal være en arena der hvert barn respekteres og aksepteres av både barn og voksne. Mobbing er uakseptabelt og skolen jobber kontinuerlig med barnas sosiale ferdigheter og forståelse for å kunne håndtere konflikter. Hjemmet på sin side kan gjøre mye for å hjelpe barn til å utvikle holdninger som motarbeider rasisme, mobbing eller annen usosial atferd.

Hjemmet bør etterstrebe en god kontakt med skolen, og med andre barn og foreldre både på vår skole og ellers i lokalmiljøet, slik at muligheten for dialog og konfliktløsning alltid er til stede når problemer oppstår.

 

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger. Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

På www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.

Overhalla montessoriskole

Overhalla Montessoriskole er godkjent for inntil 60 elever og startet høsten 2017 opp med 36 elever fra 1. – 7. trinn. Høsten 2018 startet vi med ungdomsskole, og har 60 elever. Vi er lokalisert på Øysletta i Overhalla kommune, ca 1,5 mil fra Grong sentrum, og ca 3,5 mil fra Namsos sentrum.

Finn oss på facebook

Overhalla Montessoriskole SA

Kontakt oss

TLF: 905 65 677
Epost: post@omskole.no
Stasjonsvegen 6
7863 Overhalla

Bygget på WordPress av Smart Media AS - Tilgjengelighetserklæring