Grunnlaget for utformingen av Maria Montessoris pedagogiske metode dannes av tre pilarer; urkreftene, utviklingstrinnene og sensitive perioder. Disse beskriver grunnleggende trekk ved mennesket, uavhengig av tid, sted eller forutsetninger. Oppdragelse og opplæring må ta hensyn til disse grunnleggende menneskelige karakteristikker, hvis den skal kunne bidra til en positiv og helhetlig utvikling.
Urkreftene
Gjennom evolusjon har jorden over millioner av år forandret seg slik at miljøet til slutt var “tilrettelagt” for menneskets ankomst. Det fantes oksygen og en beskyttende atmosfære, planter og dyr som ga næring til mennesket, og naturressurser for utviklingen av menneskets omgivelser. Men de første mennesker kjente ikke dette miljøet og de hadde få instinkter som kunne styre dem. Disse kreftene ga menneskene stor handlekraft og mange valgmuligheter. Vi kan identifisere dem som:
kraften til å utforske verden
kraften til å være sosial
kraften til å observere
kraften til å bevege seg
kraften til å bruke forestillingsevne
kraften til å konsentrere seg
kraften til å orientere seg i verdenen
kraften til å perfeksjonere seg
kraften til å arbeide
kraften til å bruke hendene
kraften til å abstrahere
kraften til å kommunisere
Disse drivkreftene er aktive i hvert eneste menneske den dag i dag. Mange problemer oppstår fordi man ikke kan anvende disse kreftene grunnet indre eller ytre hindringer. Drivkreftene ligger også i hvert enkelt barn og bidrar til dets store læringskapasitet gjennom barndommen.
Utviklingstrinnene
Fra urkreftene i alle mennesker deler også Maria Montessori videre menneskets oppvekst inn i tre forskjellige utviklingstrinn.
Metodikken for å møte eleven på de forskjellige utviklingstrinnene i barnehage eller skole, forandrer seg grunnleggende fra trinn til trinn. Derfor er også fokuset og miljøene forskjellige og det går bare i begrenset grad an å overføre deler av miljøet eller materiellet fra ett utviklingstrinn til et annet. En grunnleggende forståelse for hvilket utviklingstrinn ditt barn befinner seg på er avgjørende for den voksne som skal tilrettelegge for barnets læring.
0-6 åringen
Det absorberende sinn
Første utviklingstrinn
Hovedfokuset er utviklingen av "selvet".
En tid preget av mye vekst og store kroppslige forandringer. Helsen kan være ustabil, sårbar for infeksjoner og sykdom. Trenger emosjonell beskyttelse og omsorg.
Trenger et avgrenset og strukturert miljø.
Den største styrken er det absorberende sinnet, dette betyr at hjernen er som en "svamp" som suger til seg ord, ferdigheter, sosiale koder og kunnskap om omgivelsene.
Barnet bygger språk, motoriske ferdigheter, øye-hånd koordinasjon og grunnleggende sosiale ferdigheter.
6 - 12 åringen
Det resonnerende sinn
Andre utviklingstrinn
Hovedfokus er å være en del av gruppa.
Kroppen vokser, helsen er i all hovedsak stabil, emosjonell stabilitet.
Barn i det 2. utviklingstrinnet har mye energi til læring.
Barnet trenger å oppleve mange ulike miljøer og er opptatt av universet og kosmos.
Den største styrken er forestillingsevnen.
Barnet bygger her sin moralske kode.
12 - 18 år
Barn av jorda
Tredje utviklingstrinn
Hovedfokus er å finne sin plass som medlem av samfunnet og som et menneske i kosmos.
Kroppen er i stor forandring, puberteten herjer. Helsen kan være ustabil. Trenger emosjonell støtte på lik linje med 0-6 åringen.
Ungdommen trenger å lære, utvikle seg og teste ut ulike roller i samfunnet.
Den største styrken er behovet og ønsket om å være en verdig deltaker i samfunnet.
Barnet bygger personlige forhold, vennskap og kjærlighet. Arbeider med å utvikle seg til en voksen med betydning og påvirkning i samfunnet. Utvikler ferdigheter for å kunne tenke rasjonelt.
Sensitive perioder
Maria Montessori observerte at alle barn er nysgjerrige, fulle av oppdagelseslyst og ivrige etter å lære av natur. Barndommen er preget av visse tidsbegrensede perioder, der barnet er spesielt mottagelig for visse typer stimuli. Når barnet møter stimuli som tilsvarer den sensitive perioden de er inne i, vil deres motivasjon for å tilegne seg ny kunnskap være på et høyest mulig nivå.
0 - 6 åringen
For det første utviklingstrinnet er de sensitive periodene følgende:
- orden
- språk
- koordinering av bevegelser
- sosial atferd (fra ca. 30 måneder)
- læring via sansene
- en trang til å tilegne seg spesifikke ferdigheter
6 - 12 åringen
For det andre utviklingstrinnet er de sensitive periodene følgende:
- følsomhet og nysgjerrighet overfor prinsipper som angår mennesket i en sosial sammenheng, og som også svarer til hjernens utvidede kapasitet til å resonnere.
De har derfor:
- En trang til å samle seg i flokk
- En trang til å utvikle samvittighet
- En trang til å evaluere seg selv
- En trang til å utforske samfunnet
- En trang til å dyrke helter
- En trang til å utforske rettferdighet
- Klar tenkning, stor kapasitet, forestillingsevne og et stort intellekt. Barna er sterke, stabile og trenger store ideer å tenke på. De må utforske bak fasadene, finne ut hvordan og hvorfor ting har blitt slik de er blitt.
12 - 18 åringen
For det tredje utviklingstrinnet er de sensitive periodene følgende:
- Motstridende følsomheter mellom tilhørighet og selvutfoldelse.
- Puberteten er en meget dramatisk fase i menneskets liv, der ungdommen på mange måter må skape seg selv på nytt og fremtrer som et nytt, voksent menneske i 18-års alderen.
- Ungdommene er i en fase der selvstendighet og uavhengighet spiller en stor rolle.
- Deres evne til selvstendighet henger nøye sammen med deres evne til å ta ansvar.
- Skolen kan gi støtte i denne prosessen gjennom å la ungdommen utforske dette i trygge rammer.