1. Generelt
Inntak av elever til Overhalla Montessoriskole skal skje i henhold til de til enhver tid gjeldende bestemmelser i privatskoleloven og det av styret fastsatte inntaksreglement.
2. Elevinntak
Skolen har hele landet som inntaksområde og er åpen for alle som fyller vilkårene for inntak i offentlig skole. Overhalla Montessoriskole er godkjent for og kan ta inn inntil 60 elever i klassetrinn 1 – 10.
Dersom det er flere søkere enn skolen har kapasitet til, hjemler skolens inntaksreglement prioritering av søkerne, jfr. friskoleloven § 3-1 andre ledd. Slik prioritet gis etter følgende rangerte hensyn:
- Barn av ansatte ved skolen.
- Elever som har søsken på skolen. Det presiseres at søker ikke dermed er garantert plass for søsken.
- Elever som har gått i Montessori barnehage og/eller Montessoriskole.
- Hensyn til klassestørrelser og klasseromsareal kan føre til at overnevnte kriterier ikke kan følges.
- Dersom barn stiller likt i henhold til vilkårene foran, avgjøres dette etter dato for mottatt søknad.
3. Kunngjøring om inntak og søknadsfrist
Hvert år i oktober skal inntak av elever for neste skoleår kunngjøres. Kunngjøringen skal sikre at informasjon om inntak for neste skoleår når offentligheten, gi nødvendige opplysninger om søknadsfrist, samt en kort beskrivelse av kriterier omtalt under §2 i dette reglement.
Søknadsfrist for påfølgende skoleår 15. november kalenderåret før skoleåret starter. Dersom det etter hovedinntaket fremdeles er ledig kapasitet ved skolen vil vi ha løpende inntak hele året frem til skolestart.
4. Gjennomgang av søknader
Etter søknadsfristens utløp skal daglig leder og pedagogisk leder i fellesskap behandle de innkomne søknader og fatte vedtak om inntak i samsvar med dette reglementet og for øvrig etter bestemmelsene i kapittel 5 og 6 i Forvaltningsloven. I tvilstilfelle, samt ved oversøking skal prioritert venteliste legges frem for skolestyret for uttalelse.
5. Meddelelse om inntak/avslag
Søkere skal gis skriftlig underretning om utfallet av inntaket innen 6 uker etter søknadsfristens utløp. Melding om inntak av elever skal også sendes til eleven sin hjemstedskommune. Vedtak om inntak er et enkeltvedtak etter forvaltningsloven §2 og kan derfor påklages. Søker skal informeres om sin klagerett og klagefrist i vedtaksbrevet. Klageinstans er Fylkesmannen i Nord-Trøndelag.
6. Endring av inntaksreglement
Dette inntaksreglement kan ikke endres under inntaksprosessen. Endringer kan gjøres av skolestyret innenfor rammen av gjeldende regler i privatskoleloven og skolens vedtekter.