Skoleregler
Hjemmel
Ordensreglementet er fastsatt av styret i Overhalla Montessoriskole SA den 21.05.2024 med hjemmel i friskolelovens § 3-9 og Ny opplæringslov §12.
1 Formål
Reglene skal bidra til at elever, ansatte og besøkende ved Overhalla Montessoriskole har et trygt og godt skole- og arbeidsmiljø. Reglene skal fremme samarbeid, trivsel, respekt og medansvar.
Skolen skal gi elevene de beste muligheter for læring og personlig utvikling. Skolesamfunnet skal derfor være et arbeidssted der alle trives og får muligheten til å prestere, utvikle seg og bidra.
2 Virkeområde
Skolereglene gjelder for elever og ansatte ved forhold knyttet til opplæring i skolen.
Skolereglene gjelder i skoletiden, på skolens område, på skoleveien, på SFO/Leksehjelp, på skolebuss og ved aktiviteter i skolens regi.
Skolereglene gjelder også for skolens digitale rom, undervisnings-systemer, SMS, e.l. Forhold utenfor skoletiden omfattes også av ordensreglementet dersom det har sterk tilknytning til skolen og skolemiljøet.
Skolereglene kan ikke fravikes.
3 Plikt og ansvar
Skolen plikter å gjøre ansatte, elever og foresatte kjent med ordensreglementet. Foresatte forplikter seg til å samarbeide med skolen for å sikre at deres barn følger skolens ordensreglement. Elevene må også hjemme få hjelp til å forstå nødvendigheten av et regelverk som ivaretar et best mulig læringsmiljø.
Som elev har du både rettigheter og plikter:
3.1 Du har rett på et skolemiljø hvor:
- alle behandler deg på en respektfull måte.
- du ikke utsettes for fysisk, psykisk og verbal mobbing eller diskriminering.
- andre lar dine private eiendeler være i fred.
- Du kan arbeide uforstyrret
- ansatte griper inn og reagerer mot mobbing.
- Du har tilgang på læremateriellet du trenger og du får presentert nye ferdigheter ut fra dine forutsetninger
3.2 Du har plikt til å delta i opplæringen ved å:
- Møte presis til undervisning og avtaler.
- Møte forberedt og å delta aktivt i undervisningen.
- Behandle andre med respekt.
- Behandle andres og skolens eiendeler pent, og holde orden på skolens og eget materiell og utstyr.
- Delta aktivt for å skape et godt læringsmiljø.
- Oppholde deg på skolens område/anvist område i skoletiden.
- Bidra til å holde det rent og ryddig på skolens inne- og uteområde.
- Følge ordensreglement og instruks fra voksne på skolen – dette handler om din og andres sikkerhet.
3.3 Elevstandard Overhalla Montessoriskole
Respekt
- Jeg tar hensyn og lytter til medelever og voksne
- Jeg tar vare på skolemateriell, mine omgivelser og rydder etter meg selv og andre
- Jeg bruker en vennlig tone når jeg snakker med andre, og jeg er høflig.
- Jeg møter på riktig sted til riktig tid, men riktig utstyr.
- Jeg er åpen for å samarbeide med alle og er villig til å tilby hjelp
- Jeg oppfører meg slik at jeg ikke ødelegger for andres arbeidsro
Toleranse
- Jeg aksepterer at alle er likeverdige selv om vi er ulike
- Jeg godtar at andre kan ha ulike meninger, oppfatninger og holdninger ved å være åpen og nysgjerrig
- Jeg tolererer at vi spiser ulik mat, kler oss forskjellig, har ulike interesser og ulike ferdigheter uten å kommentere dette på en negativ måte.
- Jeg snakker med andre, ikke om andre – verken på sosiale medier eller på andre arenaer
- Jeg sier i fra om jeg oppdager urettferdighet
- Jeg inkluderer andre i arbeid og lek
- Jeg løser konflikter/uenigheter/problemer fredelig med ord.
Ansvar
- Jeg vet at jeg er på skolen for å lære - altså er jeg åpen for å ta imot læring og deltar i aktivitetene og presentasjonene de voksne har planlagt.
- Jeg jobber selvstendig med å forbedre mine ferdigheter, og gjør mitt beste for å samarbeide godt med medelever.
- Jeg passer på meg selv ved å få nok søvn, spise nok og sunn mat og ved å holde meg i fysisk aktivitet.
- Jeg tar ikke med meg farlige gjenstander eller rusmidler
- Jeg tar ansvar for mine ord og handlinger, om jeg har gjort noe galt ordner jeg opp etter meg og sier unnskyld.
4 Regler for orden og oppførsel
Ordensreglene beskriver god oppførsel og god orden og skal bidra til at alle tar ansvar for egen atferd, er godt forberedt og utfører sine plikter på skolen.
Du viser god orden og oppførsel ved å:
- være hyggelig og høflig mot andre
- vise respekt og omsorg for andre
- arbeide rolig i timene og unngå å forstyrre medelever og opplæringen
- behandle skolens eiendeler pent og forsiktig
- la andres eiendeler være i fred
- holde skolens inne- og uteområde rent og ryddig
- følge IKT-reglementet for skolen
- følge de reglene som gjelder og beskjedene du får fra voksne i skoletiden
- følge lover og forskrifter
- møte presis på skolen og til opplæringen
- være til stede og delta på skolen og i opplæringen
- ha med nødvendige utstyr til planlagt aktivitet
- holde orden i skolesakene og på eget utstyr, herunder arbeidsplass/garderobe
- gjøre arbeid man blir pålagt så godt man kan og til rett tid
Det er ikke god oppførsel å:
- mobbe eller på andre måter krenke andre verbalt, fysisk, digitalt, eller med kroppsspråk
- være voldelig eller komme med trusler
- banne eller bruke annet grovt språk
- snakke til andre på en ufin og respektløs måte
- diskriminere andre på grunn av kjønn, seksuell legning, funksjonsdyktighet eller tro
- diskriminere andre på grunn av hudfarge, nasjonal eller etnisk opprinnelse (rasisme)
- å ta eller legge ut bilder, lyd eller video av andre uten samtykke
- fuske/jukse eller forsøke å fuske/jukse på prøver eller innleveringer
- forlate undervisningslokaler eller skolens område uten samtykke fra skolen
- bruke mobiltelefon, private sosiale medier eller annet elektronisk utstyr i opplæringen uten tillatelse fra læreren
- ha med godteri og brus uten samtykke fra skolen
- ha med farlige gjenstander eller våpen
- ha med personlige gjenstander som ikke er knyttet til opplæring i skolen uten avtale
- ha med, bruke eller være påvirket av røyk, snus, tobakk, alkohol, narkotika eller andre rusframkallende midler
4.1 Farlige gjenstander
Det er ikke tillatt å medbringe våpen eller andre gjenstander som kan skade noen eller gjøre noen utrygge. Herunder kniv, øks, våpen, patroner, fyrverkerier, etsende midler, medisiner osv.
Kniv/øks osv. benyttes kun etter avtale med lærer, der den er et redskap i undervisningen eller aktiviteten.
4.2 Mobbing
Mobbing og diskriminering er ikke tillatt!
Med mobbing menes gjentatte negative handlinger fra en eller flere sammen mot en annen. Mobbing kan være stygge ord, ryktespredning, fysisk vold og/eller utfrysing/utestenging.
I definisjonen ligger også at den som blir utsatt har vanskelig for å forsvare seg.
- En negativ handling er når noen med hensikt påfører, eller prøver å påføre, en annen person skade eller ubehag. Det kan utføres med fysisk kontakt, ved ord eller på andre og mer indirekte måter.
- Gjentatte ganger og over en viss tid understrekes for å holde utenfor tilfeldige, ikke alvorlige, negative handlinger.
- En viss ubalanse i makt- eller styrkeforhold betyr at den som utsettes for de negative handlingene, ofte er mer eller mindre hjelpeløs overfor den eller de som mobber.
Negativ forskjellsbehandling og ytringer basert på rase, kjønn, religion, seksuell legning eller funksjonsnedsettelse er ikke tillatt.
4.3 Juks
Juks og plagiering er ikke tillatt!
Ved juks eller forsøk på juks i forbindelse med skolearbeidet kan rektor bestemme at arbeidet annulleres og/eller bruke andre sanksjoner
4.4 Bekledning
Elever skal møte på skolen i klær som er tilpasset værforhold og planlagte aktiviteter på skolen.
Klærne skal ikke være til hinder for undervisningen, ha krenkende tekst eller symboler, eller være avslørende med tanke på seksualisering av barn- og unge.
4.5 Private mobiltelefoner – sosiale medier
Private mobiltelefoner skal ikke benyttes i skoletiden. Elevene trenger ikke mobiltelefon på skolen – og foresatte og elever oppfordres til å la den ligge igjen hjemme.
Elever som allikevel medbringer mobiltelefon til skolen oppbevarer denne på eget ansvar etter avtale med de voksne på trinnet. Mobilen skal være slått på lydløs og ikke være synlig såfremt annet ikke er avtalt med ansvarlig voksen.
Det er ikke tillatt å ta bilder/film/lydopptak av medelever eller ansatte på skolen uten deres samtykke.
Brudd på reglementet vil føre til inndragelse av mobiltelefonen til endt skoledag. Ved gjentatte brudd kan rektor kreve at foresatte skal hente mobilen på skolen etter endt skoledag.
Skolens datamaskiner/ipader skal ikke nyttes til bruk av private kontoer på sosiale medier eller dataspill. Brudd på reglementet vil føre til begrensninger i bruk av datamaskin/Ipad for gjeldende elever.
4.6 Sykling og skøyteaktiviteter
Sykling og skøyting skal kun skje på anviste områder i skolegården.
Alle må bruke hjelm når sykkel eller skøyter brukes i aktiviteter i løpet av skoledagen.
Brudd på reglement vil føre til inndragelse av sykkel/skøyter til endt skoledag.
4.7 Fravær
Elevene har rett og plikt til grunnskoleopplæring. Ved sykdom skal skolen ha beskjed samme dag. Elevens foresatte skal varsles ved ugyldig fravær. Når det er forsvarlig, kan skolen etter søknad gi den enkelte elev permisjon i inntil 2 uker (friskoleloven §3-13).
Skolen har egne rutiner knyttet til oppfølging ved stort fravær.
Elever med udokumentert fravær i mer enn 2 uker sammenhengende vil automatisk miste skoleplassen sin ved skolen og hjemkommunen varsles.
4.8 Internett
Skolens internettilgang skal, som hovedregel, bare brukes til undervisningsformål. Skolens ordensregler gjelder også her ved evt. regelbrudd.
4.9 Rusmidler
Det er ikke tillatt å ta med eller bruke tobakk, snus, alkohol, narkotika eller andre rusmidler i skoletiden. Skolen skal beslaglegge rusmidlene. Tobakk, snus og alkohol overlates til foresatte, ulovlige rusmidler til politiet.
Skolens område skal være rusfritt både i og utenfor skoletiden. Dette gjelder for alle; både elever, ansatte og besøkende.
4.10 Kosthold
Skolen legger vekt på et sunt kosthold og riktig ernæring. Mat som inntas på skolen skal være preget av dette.
Søtsaker, godteri, energidrikker og brus tillates ikke med mindre det er avtalt med skolens ansatte til spesielle anledninger.
5 Konsekvenser ved regelbrudd - sanksjoner
Brudd på ordensreglementet vil resultere i relevante reaksjoner mot eleven. Virkemiddelet skal stå i forhold til bruddets karakter med sikte på å skape et trygt og forutsigbart skolemiljø.
Ved gjentatte brudd på ordensreglementet kan elever ved ungdomstrinnet få nedsatt karakter i orden og oppførsel. Elever og foreldre/foresatte skal ha skriftlig varsel dersom det er fare for at eleven kan få nedsatt ordenskarakter.
5.1 Reaksjoner ved brudd på ordensreglement
Skolen velger hvilke av sanksjonene som benyttes ved konkrete tilfeller av brudd på ordensreglementet.
Eleven plikter å overholde ilagte restriksjoner. Ved manglende overholdelse kan eleven ilegges nye reaksjoner.
- Forseelse noteres/ordensanmerkning for elever på ungdomstrinn
- Muntlig veiledning/irettesettelse fra ansatte til eleven
- Muntlig eller skriftlig melding til elev og foreldre/foresatte fra lærer eller rektor
- Nedsatt karakter i orden og oppførsel for elever på 8.-10 års trinn (jfr. forskrift til opplæringsloven § 3-7)
- Møte mellom skole, elev og foreldre/foresatte
- Rette opp skade de har påført andres eiendom eller eiendeler (f.eks. rydde søppel, vaske gulv eller fjerne tagging)
- Gjensitting/frammøte utenfor ordinær skoletid
- Midlertidig inndragning av private gjenstander eller skoleutstyr
- Midlertidig begrensning i tilgang til IKT-tjenester
- Bytte av aktivitet/oppholdssted på skolen
- Ulovlige gjenstander og ulovlige rusframkallende midler overlates til politiet
- Anmeldelse av ulovlige forhold
- Bortvisning fra skolen – se eget punkt
- Bytte av skole (jfr. opplæringsloven § 8-1) - se eget punkt
Arbeid som er forsømt på grunn av uro, bråk, forsentkomming eller lignende må tas igjen hjemme hvis læreren ser det som nødvendig.
5.2 Sanksjoner – bortvisning
Ved alvorlige brudd på reglementet, kan elever på 1. – 7. årstrinn vises bort fra undervisningen for enkelttimer eller resten av dagen. Elever på 8. – 10. årstrinn kan vises bort for opp til 3 dager. Avgjørelse om bortvisning for mer enn to klokketimer er enkeltvedtak etter forvaltningslovens §2.
Bortvisning fra en opplæringsøkt (jfr. opplæringsloven § 9 A-11) Lærer tar avgjørelsen om utvisning fra timen.
Bortvisning fra skolen for resten av skoledagen (jfr. opplæringsloven § 9 A-11)
Når det gjelder resten av skoledagen og eventuell bortvisning fra undervisningen i inntil 3 dager skjer dette etter rektors avgjørelse. Ved bortvisning fra skolens område skal det fattes enkeltvedtak.
Foresatte skal varsles før det blir satt i verk bortvisning for resten av dagen eller lengre.
Bortvisning fra skolen for inntil 3 dager for elever på 8.-10. års trinn (jfr. opplæringsloven § 9 A-11)
Ved bruk av vold og/eller trusler, særlig provoserende eller farlig atferd for seg selv eller andre, eller grove brudd på ordensreglementet kan elever på 8.-10.trinn vises bort fra undervisningen inntil 3 dager. Rektor vedtar bortvisning etter å ha rådført seg med lærerne til eleven. Eleven skal gis mulighet til å forklare seg muntlig.
5.3 Sanksjoner – tvungent skolebytte
I spesielle tilfeller der elevens oppførsel går ut over tryggheten eller læringen til en eller flere medelever over tid kan dette som ytterste konsekvens resultere i tvungent skolebytte. Det må være en direkte sammenheng mellom elevens oppførsel og at en eller flere medelever opplever utrygghet eller har et dårlig læringsmiljø på skolen. Dette kan gjelde saker som foregår over lang tid og som blir stadig mer belastende for medelevene eller alvorlige enkelttilfeller, for eksempel tilfeller av svært grov vold, mobbing osv.
Før det blir gjort enkeltvedtak om å flytte en elev, skal skolen ha prøvd andre tiltak. Heimkommunen gjør vedtaket. Departementet er klageinstans. (§3-3 Friskolelova)
5.4 Erstatning ved skade/hærverk
Ved skade eller hærverk på skolens bygninger og/eller eiendeler, kan eleven i tillegg til å bli ilagt sanksjoner etter dette reglementet, også bli erstatningsansvarlig (skadeerstatningslovens § 1-1). Foresatte kan bli erstatningsansvarlige etter skadeerstatningslovens § 1-2 for inntil kr. 5.000. Eleven kan gis anledning til å utbedre skadene selv, dersom dette anses hensiktsmessig. Dette gjelder også ved skade hærverk på andres eiendeler i skoletiden.
5.6 Straffbare forhold
Straffbare forhold meldes til politiet.
6 Fremgangsmåte ved vedtak om tiltak og sanksjoner
Eleven har alltid rett til å uttale seg til den som treffer avgjørelsen før det besluttes sanksjoner eller treffes vedtak som nevnt under skolereglementets punkt 5.2 og 5.3.
Ved alvorlige regelbrudd der det er aktuelt å beslutte sanksjoner som nevnt i punkt 5.2 og 5.3 skal vedtak fattes etter forvaltningslovens § 2 (enkeltvedtak). Elevens foresatte skal ha rett til å uttale seg før vedtak fattes.
Vedtaket kan påklages av foresatte etter forvaltningsloven § 28. Fristen for å klage er 3 uker fra det tidspunkt de foresatte har mottatt enkeltvedtaket, jfr. forvaltningsloven § 29. En eventuell klage kan rettes til skolen som har fattet enkeltvedtaket. Dersom skolen finner å ikke kunne omgjøre vedtaket, eller gi klager medhold, vil klagen bli sendt Fylkesmannen i Nord-Trøndelag. Fylkesmannen er endelig klageinstans. (Opplæringslova §15-2, Forskrift til Friskolelova kap 5)