• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

Overhalla montessoriskole

  • Hjem
  • Pedagogikken
    • Maria Montessori
    • Mennesket i utvikling
    • Frihet og ansvar
    • Forpliktelser for Montessoriskolen
    • Foresattes rolle i Montessoriskolen
    • Vil du lære mer?
  • Om skolen
    • Skoleregler
    • Praktisk informasjon
    • Dagsrytme skole
    • Priser skole
    • Besøk skolen
    • Skolemat/ måltider
    • Skolerute
    • Skolefritidsordning/leksehjelp
    • Skoleskyss
    • Samarbeid om elevens beste
  • Kontakt skolen
    • Ansatte
    • Foreldrekontakter FAU
    • Styret
    • Ledige stillinger
  • Elevplass
    • Inntak skolen
    • Inntaksregler
    • Søknadsskjema elevplass
    • Allerede elev
  • Skjema/Lenker
    • Permisjonssøknad
    • Påmelding GRATIS SFO 1.-3.trinn
    • Søknad Skolefritidsordning (4.-5.trinn)
    • Påmelding leksehjelp
  • Om Samvirket
    • Andelseiere i Overhalla Montessoriskole SA
    • Vedtekter

Mennesket i utvikling

Grunnlaget for utformingen av Maria Montessoris pedagogiske metode dannes av tre pilarer; urkreftene, utviklingstrinnene og sensitive perioder. Disse beskriver grunnleggende trekk ved mennesket, uavhengig av tid, sted eller forutsetninger. Oppdragelse og opplæring må ta hensyn til disse grunnleggende menneskelige karakteristikker, hvis den skal kunne bidra til en positiv og helhetlig utvikling.

 Urkreftene

Gjennom evolusjon har jorden over millioner av år forandret seg slik at miljøet til slutt var “tilrettelagt” for menneskets ankomst. Det fantes oksygen og en beskyttende atmosfære, planter og dyr som ga næring til mennesket, og naturressurser for utviklingen av menneskets omgivelser. Men de første mennesker kjente ikke dette miljøet og de hadde få instinkter som kunne styre dem. Disse kreftene ga menneskene stor handlekraft og mange valgmuligheter. Vi kan identifisere dem som:

first humans

kraften til å utforske verden

kraften til å være sosial

kraften til å observere

kraften til å bevege seg

kraften til å bruke forestillingsevne

kraften til å konsentrere seg

kraften til å orientere seg i verdenen

kraften til å perfeksjonere seg

kraften til å arbeide

kraften til å bruke hendene

kraften til å abstrahere

kraften til å kommunisere

Disse drivkreftene er aktive i hvert eneste menneske den dag i dag. Mange problemer oppstår fordi man ikke kan anvende disse kreftene grunnet indre eller ytre hindringer. Drivkreftene ligger også i hvert enkelt barn og bidrar til dets store læringskapasitet gjennom barndommen.

Utviklingstrinnene

 

Fra urkreftene i alle mennesker deler også Maria Montessori  videre menneskets oppvekst inn i tre forskjellige utviklingstrinn.

Metodikken for å møte eleven på de forskjellige utviklingstrinnene i barnehage eller skole, forandrer seg grunnleggende fra trinn til trinn. Derfor er også fokuset og miljøene forskjellige og det går bare i begrenset grad an å overføre deler av miljøet eller materiellet fra ett utviklingstrinn til et annet. En grunnleggende forståelse for hvilket utviklingstrinn ditt barn befinner seg på er avgjørende for den voksne som skal tilrettelegge for barnets læring.

barn

0-6 åringen

Det absorberende sinn

 Første utviklingstrinn

 

Hovedfokuset er utviklingen av "selvet".

En tid preget av mye vekst og store kroppslige forandringer. Helsen kan være ustabil, sårbar for infeksjoner og sykdom. Trenger emosjonell beskyttelse og omsorg.

Trenger et avgrenset og strukturert miljø.

Den største styrken er det absorberende sinnet, dette betyr at hjernen er som en "svamp" som suger til seg ord, ferdigheter, sosiale koder og kunnskap om omgivelsene.

Barnet bygger språk, motoriske ferdigheter, øye-hånd koordinasjon og grunnleggende sosiale ferdigheter.

ten

6 - 12 åringen

Det resonnerende sinn

Andre utviklingstrinn

 

Hovedfokus er å være en del av gruppa.

Kroppen vokser, helsen er i all hovedsak stabil, emosjonell stabilitet.

Barn i det 2. utviklingstrinnet har mye energi til læring.

Barnet trenger å oppleve mange ulike miljøer og er opptatt av universet og kosmos.

Den største styrken er forestillingsevnen.

Barnet bygger her sin moralske kode.

 

 

 

 

ung

12 - 18 år

Barn av jorda

Tredje utviklingstrinn

 

Hovedfokus er å finne sin plass som medlem av samfunnet og som et menneske i kosmos.

Kroppen er i stor forandring, puberteten herjer. Helsen kan være ustabil. Trenger emosjonell støtte på lik linje med 0-6 åringen.

Ungdommen trenger å lære, utvikle seg og teste ut ulike roller i samfunnet.

Den største styrken er behovet og ønsket om å være en verdig deltaker i samfunnet.

Barnet bygger personlige forhold, vennskap og kjærlighet. Arbeider med å utvikle seg til en voksen med betydning og påvirkning i samfunnet. Utvikler ferdigheter for å kunne tenke rasjonelt.

Sensitive perioder

Maria Montessori observerte at alle barn er nysgjerrige, fulle av oppdagelseslyst og ivrige etter å lære av natur. Barndommen er preget av visse tidsbegrensede perioder, der barnet er spesielt mottagelig for visse typer stimuli. Når barnet møter stimuli som tilsvarer den sensitive perioden de er inne i, vil deres motivasjon for å tilegne seg ny kunnskap være på et høyest mulig nivå.

 

 

0 - 6 åringen

For det første utviklingstrinnet er de sensitive periodene følgende:

  • orden
  • språk
  • koordinering av bevegelser
  • sosial atferd (fra ca. 30 måneder)
  • læring via sansene
  • en trang til å tilegne seg spesifikke ferdigheter
barn
ten

6 - 12 åringen

For det andre utviklingstrinnet er de sensitive periodene følgende:

  • følsomhet og nysgjerrighet overfor prinsipper som angår mennesket i en sosial sammenheng, og som også svarer til hjernens utvidede kapasitet til å resonnere.

De har derfor:

  • En trang til å samle seg i flokk
  • En trang til å utvikle samvittighet
  • En trang til å evaluere seg selv
  • En trang til å utforske samfunnet
  • En trang til å dyrke helter
  • En trang til å utforske rettferdighet
  • Klar tenkning, stor kapasitet, forestillingsevne og et stort intellekt. Barna er sterke, stabile og trenger store ideer å tenke på. De må utforske bak fasadene, finne ut hvordan og hvorfor ting har blitt slik de er blitt.

12 - 18 åringen

For det tredje utviklingstrinnet er de sensitive periodene følgende:

  • Motstridende følsomheter mellom tilhørighet og selvutfoldelse.
  • Puberteten er en meget dramatisk fase i menneskets liv, der ungdommen på mange måter må skape seg selv på nytt og fremtrer som et nytt, voksent menneske i 18-års alderen.
  • Ungdommene er i en fase der selvstendighet og uavhengighet spiller en stor rolle.
  • Deres evne til selvstendighet henger nøye sammen med deres evne til å ta ansvar.
  • Skolen kan gi støtte i denne prosessen gjennom å la ungdommen utforske dette i trygge rammer.
ung

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger. Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

På www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.

Overhalla montessoriskole

Overhalla Montessoriskole er godkjent for inntil 60 elever og startet høsten 2017 opp med 36 elever fra 1. – 7. trinn. Høsten 2018 startet vi med ungdomsskole, og har 60 elever. Vi er lokalisert på Øysletta i Overhalla kommune, ca 1,5 mil fra Grong sentrum, og ca 3,5 mil fra Namsos sentrum.

Finn oss på facebook

Overhalla Montessoriskole SA

Kontakt oss

TLF: 905 65 677
Epost: post@omskole.no
Stasjonsvegen 6
7863 Overhalla

Bygget på WordPress av Smart Media AS - Tilgjengelighetserklæring